Topic: Obesitas

      11 Reacties op Topic: Obesitas

Bron: http://www.medicalfacts.nl

Gisteren avond was er een programma op tv, genante lijven over obesitas in de UK. Dit vond ik zelf een erg interessant programma omdat ik zelf ook overgewicht heb. Vandaar nu deze topic hier op mijn blog, het heeft wel niet zo zeer met make-up of nagellak te maken. Maar ik vind het belangrijk genoeg om er met jullie over te praten en het met jullie te delen!

Dit vond ik op wikipedia: Obesitas (verwante en min of meer synonieme termen zijn overgewicht, zwaarlijvigheid, vetzucht, corpulentie, dikheid, en adipositas) is een conditie van het lichaam waarbij de natuurlijke energiereserve van een mens of zoogdier, die in vet wordt opgeslagen, gebruikelijke niveaus ver overschrijdt tot aan het punt waarbij de gezondheid in het geding komt. Zwaarlijvigheid is bij wilde dieren vrij zeldzaam, maar niet ongewoon bij mensen en bij huisdieren, die vaak overvoed zijn en te weinig bewegen.

In 2008 had meer dan de helft van de volwassen bevolking in de Europese Unie overgewicht of obesitas. Gemiddeld was 15,5% van de bevolking obees (BMI van meer dan 30 kg/m2). Voor de meeste Europese landen, waaronder Nederland, was dit meer dan een verdubbeling ten opzichte van de cijfers van 1988

De oorzaken: Zwaarlijvigheid is over het algemeen een resultaat van een combinatie van factoren. Een aantal mogelijke factoren zijn:

  • Energie-rijk dieet
  • Beperkte lichaamsbeweging en zittende levensstijl
  • Onderliggende ziekte (bijvoorbeeld de ziekte van Cushing)
  • Eetziekte zoals eetbuienstoornis
  • Toename van de hoeveelheid koolhydraten in de voeding, met name fructose
  • Stress
  • Te weinig slaap
  • Genetische aanleg

De mogelijke complicaties:
Zwaarlijvigheid is gecorreleerd (in epidemiologisch onderzoek) met een verscheidenheid aan complicaties. Voor veel van deze klachten is niet duidelijk vastgesteld in welke mate zij direct door zwaarlijvigheid zelf worden veroorzaakt, of een andere oorzaak (zoals beperkte lichaamsbeweging) hebben die zwaarlijvigheid eveneens veroorzaakt.

Voorbeelden van belangrijke complicaties zijn:

  • suikerziekte
  • hoge bloeddruk
  • hart- en vaatziekten
  • verhoogd cholesterol
  • slaapapneu
  • onvruchtbaarheid / bij mannen minder tot geen erectie’s.
  • rugpijn
  • artrose van heupen, enkels en knieën
  • depressie en lage zelfwaardering

Terwijl sterke zwaarlijvigheid veel gezondheidsproblemen veroorzaakt, hebben degenen die enigszins te zwaar zijn weinig verhoogde mortaliteit of morbiditeit. Sommige onderzoeken suggereren dat enigszins “te zware” mensen langer leven dan degenen die een “ideaal” gewicht hebben.

Dat even ter informatie, in het stukje voor deze informatie schreef ik al dat ik zelf overgewicht heb. En ondanks dat je allemaal weet dat het niet goed voor je is, was het wel confronterend om het op tv te zien en het heeft wederom mijn ogen geopend.
Ik wil graag even de complicaties met jullie doornemen, allereerst suikerziekte. Ik heb overgewicht dus heb ik een verhoogde kans. Mijn Opa was suiker patiënt dus ben ik ook erfelijk belast. Mijn bloeddruk was de laatste keer 130/80 nette onderdruk, bovendruk zou 120 moeten zijn. Niet dat het schokbarend is want het is pas slecht als de onderdruk heel laag of hoog is. Dat is veel gevaarlijker dan de bovendruk. Hart en vaatziekten heb ik niet zover ik weet! Maar dat zou ik dus ook het liefste willen voorkomen. Mijn cholesterol was de laatste keer netjes. Ik kan hartstikke goed slapen en niemand die ooit bij mij in de kamer heeft geslapen heeft gezegd dat ik mijn ademhaling over sloeg. Onvruchtbaarheid, ja ik wil eigenlijk heel graag kinderen. Mannen kunnen minder tot geen erecties krijgen dat lieten ze zien in het programma gisteren. Wat ik best ernstig vind..
Rugpijn, ja ik denk dat iedereen wel eens rugpijn heeft! Mijn rugspieren zijn juist heel soepel zei de fysio de laatste keer dat ik er was. Oké het is beter om af te vallen ook voor mijn rug.
Ik heb nu nog geen last van lichaamsdelen.. En depressie ik voel me niet iedere dag even vrolijk en vooral een bepaalde week per maand, met het vallen van het blad en op dagen waarbij ik herinneringen heb. Maar echt depressief ben ik denk ik niet!

Even een voorbeeld: Gisterenmiddag was ik gaan winkelen met een vriendin, en ze kan in alle winkels haar kleding kopen. Wat natuurlijk echt super fijn is voor haar, want ja zelf moet ik naar grote maten winkels of hangt er soms 1 rekje met kleding in winkels waar je dan grote maten in hebt. Ik vind persoonlijk de kleding voor grote maten voor 99,9% minder leuk dan de kleding in andere winkels. In 1 z’n winkel hing er een rek voor maten 44-54 en toen zei ze ook: ja daar hoeven we natuurlijk niet te kijken. Ze had niet door dat ik als ik kleding koop wel in dat rek moet kijken. Dus ik begin te lachen, ik vond het wel een compliment want ze dacht echt dat ik in een maat kleiner paste dan in het grote maten rek. Maar aan de andere kant doet het ook zeer dat je niet gewoon in winkels kunt kijken voor leuke kleding, tegen dat feit liep ik ook aan op Rosada & designer outlet in Roermond. Je ziet leuke kleding maar het gaat tot hooguit 44.

Maar het wordt hoog tijd dat ik me nu echt voor 200% ga inzetten voor mezelf. Ik heb me zelf nooit echt belangrijk gevonden. Maar nu is het tijd voor mij en de tijd tegen de kilo’s!

Misschien vragen jullie je wel af hoe ik aan mijn overgewicht gekomen ben. Bij de psycholoog is vastgesteld dat ik een emotie eter ben.
Vroeger was ik een slank meisje wat 2 a 3 keer per week aan twirlen/majorette deed. Ik was wel al vroeg 1.70 en stak met kop en schouders letterlijk boven leeftijdsgenootjes uit. Ook kreeg ik al vroeg borsten en werd ik vroeg ongesteld waardoor ik niet altijd met schoolzwemmen mee kon doen. Maar omdat ik borsten kreeg en ineens een groeispurt had ging ik krom lopen ik schaamde me voor mijn lichaam. Dus kreeg ik therapie voor mijn houding. Maar ik ben nooit echt heel tevreden geweest met mijn lichaam.
Op de middelbare school zat ik totaal niet lekker in mijn vel. Daar hielp mijn klas heel graag aan mee en ook docenten. Ik zat meer thuis dan op school, was gestopt met sporten. Nog wel een paar keer aangemeld op streetdance en op sportscholen. Maar dat ging toch telkens mis, want ik ben nu nergens lid! Van het pesten op school werd ik heel verdrietig en ben ik gaan eten. Je verdriet weg eten is echt op mij van toepassing.. Later kreeg mijn zus een spierziekte wat ik vreselijk voor haar vond en veel aandacht ging dan ook naar mijn zus wat heel logisch was. Dus wat deed ik, ik ging meer eten en eten.
Op mijn 2de middelbare school was ik zover dat ik weer een beetje tevreden begon te raken over me zelf. Ik had een leuk lief vriendje die mij stimuleerde om af te vallen. En toen was ik 10KG afgevallen ik wilde er nog 5 afvallen voor mijn streefgewicht. Maar toen werd ik dagelijks van school naar het station achtervolgt door een stel meiden van school die mij uitlachte mij riepen, varkens geluiden nadeden enz.. Ik raakte daarvan in de put en juist ben weer gaan eten.
Daarna zijn er nog veel pogingen geweest om af te vallen.
Voorbeeld: Ik ging 3 jaar geleden naar een diëtiste tot mijn ex-vriend aan zijn hart geopereerd moest worden, toen  ben ik gestopt met mijn dieet en uit emoties ben ik meer gaan eten. Maar het probleem ligt er al langer.

Maar nu ben ik sinds een jaar alleen, dus nu moet ik alles alleen doen, ik dacht dat ik het fijner zou vinden als ik mensen achter me had staan bijv. dat er iemand zegt: Bianca doe dat nu niet dat is zonde ofzo.
Ik begin nu stil aan mijn eigen leven weer te gaan leven, begin steeds meer zelfvertrouwen te krijgen. En nu vond ik het dus een mooie tijd worden om echt eens af te gaan vallen!
Ik weet dat het heel moeilijk gaat zijn, maar ik heb er nu meer vertrouwen in dan ooit van te voren.
Mijn eind doel is om 40 kilo af te vallen, tot mijn streef gewicht. Dit is echt heel veel, en niet gelijk een haalbaar doel. Mijn doel is nu om dit jaar nog 8 a 10 kilo kwijt te raken. Z’n 2 kilo a 3 kilo per maand.

Wat ga ik daarvoor doen:
– ik ga meer fruit halen zodat ik 2 keer daags fruit eet. Ik vind fruit heel lekker, maar heb het weinig in huis. 2 keer per week staat hier in het dorp een groente en fruit kraam, dus ga ik dat 2 keer per week kopen.
– ’s ochtends begin ik met een schaaltje yoghurt en een glas optimeldrank. Ook iets wat ik heel erg lekker vind. De ene keer zal ik wat zoetstof in mijn yoghurt doen, andere keer wat special K. Zodat het wel een beetje afwisseling blijft.
– Het ligt eraan hoe laat ik uit bed  kom, anders wil ik om 10 uur/half 11 een stukje fruit of een granen reep.
– ’s middags 2 bruine boterhammen met beleg. Ik hou echt van 48+ kaas, en ik ga echt niet alles opgeven. Want het moet wel haalbaar blijven. Maar ik ga dat ook wel afwisselen met mager beleg.
– Rond 2 a 3 uur weer een stukje fruit of een granen reep.
– ’s avonds een warme maaltijd, ik eet sinds een jaartje weer meer groentes. Daarvoor was ik echt heel erg moeilijk. Maar ik maak gewoon eten klaar voor me zelf, kan ook soms niet zo heel gezond zijn. Zoals prei-schotel waar je een kaassausje met oude kaas en room in zit. Maar zoals ik al eerder vermelde ik wil het wel haalbaar laten zijn. Niet te snel afvallen doordat je alleen sla eet. Want dat is voor mij gewoon niet vol te houden.
– In de avond wil ik dan wat rauwkost eten. Daar ben ik ook dol op, maar eet ik ook te weinig.

Een boosdoener wat ik heel lekker vind is: Zoete witte wijn, ik drink graag in het weekend een wijntje het liefst Canei wijn. Maar daar zitten zoveel suikers in, dus dat ga ik nu echt beperken tot op een feestje of iets.

Wat ik ook meer wil doen is bewegen, ik heb geen geld voor de sportschool. Deze kost gewoon tegen de 50 euro per maand. Ik heb hier thuis een Wii met wii fit, en daar wil ik meer gebruik van maken. Ook heb ik een buikspieren apparaat en een step apparaat.
Ook heb ik hardloopschoenen en kleding, maar voordat ik dat op wil pakken wil ik eerst afvallen voordat ik last krijg van m’n knieën enz. Wel wil ik de schoenen aan doen en gewoon een half uurtje gaan lopen. 

Zoals je kunt lezen heb ik veel goede voornemens!
Ik ga jullie maandelijks op de hoogte houden van hoe het me verloopt, wil er iemand met me mee doen dan kan dat natuurlijk altijd.

11 reacties op “Topic: Obesitas

  1. Pingback: Mijn obesitas na 8 weken! |

  2. Joytjej

    Zo wat ene tikfouten…oops.
    Maar ik ben dus van maat 56/58 naar maat 38 gegaan. Helaas nu weer 42, maar dat komt na mijn zwangerschap ook wel weer goed 😉

  3. Joytjej

    Het ligt niet altijd aan je eten hoor. Ik at altijd gezond (ala Sonja Bakker) dus veel fruit, vezels en koolhydraten. Maar daar kwam ik van aan. Nadat een vriendin zichzelf had laten onderzoeken en erachter was gekomen dat haar lichaam niet goed tegen koolhydraten kon, is zij op dieet gegaan. Geen koolhydraten meer. Ze viel ruim 50 kilo af. Daarna heeft ze mij een kopie gegeven en ben ik ook begonnen. Ik ben in 15 maanden ruim 70 kilo afgevallen. Helaas doro mijn eigen domme gedrag -weer teveel brood enzo eten- ook weer 15 aangekomen- maar toch een topprestatie. Als je wilt mail ik je even ene kopie en kun je kijken of het wat is voor jou.
    Je mag een aantal dingen niet. Mara ook veel wel. in plaats van brood at ik crackers op basis van rogge (euroshopper) en veel groenten wokken met vlees of vis. Ik vond het makkelijk vol te houden. Misschien jij ook wel! 😉

  4. LinvanT

    Mijn lichaam vond het dagelijks medicijnen slikken niet leuk en voor ik het wist zat er 10 kilo bij. Deels ook wel door vreetbuien. Nu wil ik er graag 15 kilo af. En het meer fruit en groentes eten doe ik inmiddels al en dat voelt inderdaad al een heel stuk beter. Ik eet maar een paar keer per week vlees, en soms gewoon een grote kom met een van-alles-salade. Het bewegen vind ik nog erg lastig. Ik heb een hometrainer thuis, maar ik stap er nog veel te weinig op. Mee doen is denk ik wel een heel leuk idee. Dat je het soort van aan elkaar belooft ofzo! “Nee, ik mag dat koekje niet, want Bianca mag dat koekje ook niet”. Ik weet niet of het helpt, maar gezonder eten kan sowieso geen kwaad. Nou denk ik trouwens dat kaas in de gezonde hoek valt. Ik lust het niet, maar denk maar aan al het calcium wat erin zit. Ik weet niet of je veel melk(producten) eet/drinkt, maar ik let erop omdat botontkalking bij mij in de familie zit. En veel komkommer in huis hebben! savonds gewoon een bakje met komkommer op je schoot ipv koekjes of sjippies. Of paprika. I like! Ik doe helemaal mee en misschien lukt het wel gewoon 🙂

    1. Bianca

      Hey Lin! Gezellig dat je ook mee doet! Ik wist al wel dat je bezig was met groentes en fruit te eten. En ik had echt zo bij mij zelf, ik lust het heel graag waarom eet ik het dan zo weinig. Dus ik vind het voor mij zelf ook heel belangrijk dat ik meer fruit eet! Het bewegingsaspect gaat bij mij ook nog wel moeilijk worden, oke op mijn werk beweeg ik genoeg. Maar ik heb juist extra beweging nodig om calorieen te verbranden. ‘k ga straks beginnen op de Wii gewoon omdat ik dat leuk vind :$ En misschien straks ook wel een stukje buiten lopen.
      Ik heb gisteren de halve markt leeggekocht met fruit 😉 En voor ’s avonds had ik komkommer en rauwe wortels. Maar daar had ik gisteren nog geen trek in. Dus heb ik die nog.

      Ook schrijf ik alles op wat ik eet en drink, om er bewuster van te worden. Schijnt ook in veel gevallen goed te werken!

      Meid we gaan er gewoon voor!!!! 🙂

  5. Noelle

    Wat goed van je meid. Ik ben ook bezig ermee. Niet per se om af te vallen maar vooral om me gezonder te voelen. Het “probleem” bij mij is dat mensen me inderdaad minder zwaar/groot schatten dan ik ben (42/44) en mijn bloeddruk is altijd heel netjes geweest, laatst was het 121/74. Helemaal goed dus, ook kan ik normaal gesproken bij de H&M of andere winkels ook gewoon kleding vinden waar ik in pas, dus niks schrikbarends, waarvan ik kan denken “shit! ik moet afvallen”. dat maakt het extra moeilijk om gewoon in te zien dat het niet gezond is.

    1. Bianca

      Hey Noelle, bedankt voor je reactie! Buiten het afvallen wil ik ook graag gezonder gaan leven, dus nu kan ik die 2 dingen combineren. Lukt het bij jou om je gezonder te voelen? Met maat 42/44 zou ik echt heel erg blij zijn! Dat maakt het idd wel extra moeilijk!! Heel veel succes!!!

Plaats hier je reactie :-)